Centralizacja rozliczeń podatku od towarów i usług stanowi fundamentalną zmianę rozliczeń jednostek samorządu terytorialnego. Po 1 stycznia 2017 r. gmina (powiat, województwo) i jej jednostki zależne (tj. jednostki budżetowe i zakłady budżetowe) stanowią z punktu widzenia „jedną całość”. Podmioty te są bowiem uznawane za jednego podatnika VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. ustaje odrębność podatkowa jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego. Zarówno jednostki organizacyjne JST (jak i sama JST – czyli gmina, powiat czy województwo) muszą wspólnie rozliczać podatek od towarów i usług.
Niniejsza publikacja opisuje zasady rozpoznania skutków podatkowych w zakresie VAT, prezentując szereg praktycznych, sformalizowanych instrukcji i objaśnień popartych licznym odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania dotyczące bieżących problemów ze stosowaniem tego podatku, które mogą zostać zastosowane dla potrzeb kwalifikacji podatkowej typowych, zdarzeń występujących w realiach niemal każdej JST. Prezentowane wskazówki, analizy oraz instrukcje uwzględniają rozwiązania ustawy z 13.9.2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego.
Ponadto książka zawiera liczne odpowiedzi na pytania, które rozwiązują bieżące problemy z VAT w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych.
Centralizacja VAT w JST Instrukcje i odpowiedzi podatkowe
Publikacja prezentuje praktyczne wskazówki prowadzenia rozliczeń VAT w JST w związku z obowiązkiem wdrożenia systemu scentralizowanych rozliczeń od 1 stycznia 2017 prezentują:
Dzięki tej publikacji dowiedzą się Państwo m.in.:
Książka zawiera również wyroki sądowe, najważniejsze interpretacje podatkowe, pisma Ministerstwa Finansów dotyczące kwestii VAT w samorządzie.